
Metroselskabet havde brug for en leverandør, der kunne udvikle en sikker og multifunktionel kommunikationsløsning med specifikke tekniske funktioner. Det kunne IHM, og vi blev derfor valgt som samarbejdspartner til den nye Cityringen, som er en udvidelse af Københavns Metro.
Den leverede løsning består af 11 betjeningspladser til kontrolrum og ca. 150 bærbare Tetra radioer. Løsningen er baseret på SINE-nettet, som er ekstra udbygget i København og Frederiksberg. Dette er en fordel, da kommunikationen skal ske fra over jorden til under jorden.
Løsningen har 3 hovedfunktioner:
- Kundetilpasset login funktion
- PA funktion (Public Address)
- Alarmfunktion
Kundetilpasset login på generiske radioterminaler
Cityringens personale skal bruge en 4-cifret kode for at logge på deres nye Tetra radioer. Det unikke er, at de kan logge på hvilken som helst af de leverede radioer, hvilket SINE nettet normalt ikke kan håndtere. Dette er nyttigt ved vagtskifte og ved beskadigelse af en radio, der gør den ubrugelig.
For at kommunikationen virker, skal operatøren i kontrolrummet naturligvis også være logget på. Systemet vil automatisk inddele personalet i talegrupper alt efter arbejdsområde. Herefter kan operatøren i kontrolrummet give én besked til en talegruppe, f.eks. en instruks om, at alle togkontrollører skal komme til infomøde kl. 18.00. Personalet inden for én talegruppe kan også kommunikere indbyrdes – men ikke med andre talegrupper. Kontrolrummet kan medhøre på de samtaler der finder sted i grupperne og har også mulighed for at give individuelle beskeder. Endelig kan kontrolrummet også give en fælles besked til alle talegrupper.
PA meddelelser i tog og på perroner
Cityringens personale kan via Tetra radioerne give meddelelser via højttalere på perroner og i Metro-tog. Meddelelsen optages midlertidigt og afspilles efterfølgende for at opnå den bedste lydkvalitet i højttalerne. Det kan f.eks. være en besked om, at en forhindring ligger på skinnerne, og at togene derfor holder stille midlertidigt. Meddelelsen kan gives til udvalgte toge og perroner.
Alarmfunktion i nødsituationer
I Ved nødsituationer såsom overfald på personale, voldelige sammenstød mellem passagerer, pludselig sygdom, ildebefindende osv. kan Cityringens personale trykke på en rød alarmknap på radioen. Dette vil åbne en fri linje til kontrolrummet, hvilket betyder, at ingen kan bryde ind og afbryde kommunikationen. Linjen vil være åben mod kontrolrummet de efterfølgende 45 sekunder og vagthavende kan altså høre, hvad der foregår og sørge for relevant assistance. Med disse 3 funktioner får Cityringen en effektiv radiokommunikation, der sikrer eget personale og samtidig sørger for, at københavnere og frederiksbergborgere kan komme trygt frem under jorden til deres destination.
Fakta
- Tilføjer 17 nye stationer til det eksisterende metronet – 3 på Frederiksberg og 14 i København.
- Skal efter planen være klar i juni 2019.
- Har en længde på ca. 15,5 km.
- En tur med Cityringen tager 24 minutter
- 130 mio. passagerer forventes at benytte det nye samlede Metrosystem årligt.
Metroselskabet, der står for bygning af Cityringen, ejes af staten samt København og Frederiksberg kommuner.